С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Основни термини в интернет рекламата

Банер – реклама под формата на графично изображение. Банерите имат определен размер и служат за хипервръзка към интернет сайта на  рекламодателя.

Неанимиран банер – статично изображение.

Анимиран банер - банер с последователно сменящи се кадри (надписи, акценти).

Банер позиция – определено място в интернет сайт, на което се разполагат рекламни банери.

Импресия – всяко зареждане на рекламна форма. Еднократното показване определен сайт.

Клик (натискане на бутон на мишката) – активиране на реклама от потребител чрез автоматично препращане от съответната банер позиция или линк към сайта на рекламодател.

Click - Физическото щракване върху рекламата, което води до отваряне на сайта на рекламодателя.

Ротация - На една рекламна позиция се сменят няколко реклами или през определен период от време или при всяко презареждане на страницата. Ротацията обикновено е на случаен принцип и гарантира процент рекламно присъствие.

Пиксел (от англ. рixel - точка) - Пикселът е най-малката оцветена точка, на която може да бъде разделено изображението. Това е мерната единица за качеството на изображението в интернет.

Пример: Ако банер има размери 728х90 пикела, това означава, че по ширина заема 728 точки от екрана, а по височина - 90.

Уникален посетител (unique visitor)
Мерна единица за посещаемостта на даден сайт. Уникалните посетители са броят различни хора, които посещават един интернет сайт за определен период от време.

URL (universal resource locator) - Уникален адрес на всeки сайт в интернет.

IP адрес - Уникален 12-цифров код (адрес), с който се обозначава всяко устройство, самостоятелно свързано към интернет.

Kilobyte (KB) - Единица за физически размер на изображение и дисковото пространство, което заема. От големината на изображението зависи скоростта, с която се визуализира на страницата.

Целева страница (Landing page) - страница в интернет, към която насочва рекламния формат и обслужва специално целите на конкретна кампания. 
Нестандартни рекламни формати (Rich Media)
Рекламни банери с нестандартни размери, които използват интересни начини за визуализиране или съдържат мултимедиа.

Насочващ линк - Връзка към целевата страница на кампанията. 
Wallpaper Пример
Нестандартен рекламен формат, при който визията в рекламния банер продължава извън рамките на сайта.

Плуващ банер (Floating Banner)
Нестандартен интернет рекламен формат, при който при зареждане на определен сайт рекламното изображение преминава през определна част на сайта, след което се прибира в стандартна рекламна позиция.

Разширяващ се банер (Expandable Banner) Пример
Нестандартен интернетрекламен формат, при който изображението увеличава размерите си, когато потребителят премине с курсора върху него, след което се прибира в стандартна рекламна позиция.

Разлистващ се банер (Peel Ad) Пример
Нестандартен интернет рекламен формат, при който при преминаване с курсора върху изображението, то се разлиства и открива второ изображение.

Eлектронна препратка/ хиперлинк/ линк
Връзка, обозначена в определена интернет страница, която позволява автоматизирано препращане към друга интернет страница, информационен ресурс или обект.

Преходна страница (Transition Ad) Пример
Интернет рекламен формат, при който при първоначално зареждане на даден сайт на мястото на началната страницата се показва реклама.

Текстова реклама (Text link)
Реклама без графично изображение, само текст, който препраща към страницата нарекламодателя.

Контекстна реклама 
Разпознава интереса напотребителя на базата на търсени от негодуми, по IP адрес или по регистрация в някоя услуга. В резултат потребителят вижда рекламно послание с полезна за него информация в конкретния момент на търсенето, което рязко покачва ефективността на рекламната кампания. 

CPC (cost per click) Цена за един клик.
Рекламодателят заплаща за реално извършено действие (натискане на хипервръзката) от потребителя.

CPM (CPT) - cost per mile / cost per thousand (1000) pageviews - Цена за 1000 импресии.
Система за заплащане на рекламните услуги в интернет с фиксирана цена за 1000 импресии.

CTR - Click Through Rate
Съотношението брой натискания с мишката към брой импресии на рекламата. Средният брой натискания за сто импресии на рекламата, изразени като процент.
Показва доколко рекламата на клиента е ефективна и какво е съотношението между потенциални и реални потребители.

CPV (Cost per visitor) Цена на брой посетители
Една от по-малко разпространените форми на разплащане на рекламните услуги в Интернет. Аналогична схема като на цена за клик, но е сменена гледната точка. Тук се отчитат не кликовете от сайта, на който е рекламата, към сайта на рекламодателя, а реалните посетители, т.е. преходите, които са били усвоени и използвани от потребителите.

CPA (cost per action) - цена за реално действие
Рекламодателят заплаща за конкретно действие, извършено от потребител.
Пример: за попълнени анкети и талони, форми за регистрация, директни запитвания или заявки за покупки или за абонаменти.

CPS (cost per sale) - цена за една покупка
Рекламодателят не заплаща предварително (изцяло или частично) ползваните рекламни услуги. Той осигурява процент от продажбите, извършени от потребители, посетили електронния магазин през дадена рекламна площадка. Не е задължително покупката да е станала веднага, още при първото посещение на даден клиент. Използва се в т.нар. комисионерски програми.

Още полезни...

Как да изчислим цена за 1000 импресии
Изчислението става като се умножат грантиран брой импресии на ден по желания процент заетост на позицията, след което се умножи по броя на дните, предвидени по медиа плана и по цената за 1000 импресии, и се раздели на 1000.

Пример:
Гарантиран брой импресии на ден към рекламодателя - 10 000
Желан процент ротация – 50% 
Предвидени дни по медиа план – 10
Цена на 1000 импресии – 15 лв.
10 000 x 50% x 10 x 15 / 1000 = 750 лв.

Как да изчислим цена на клик
Колко клика ще получите за определена сума.

Пример:
Колко клика ще направи кампания за 200 лв. при цена на един клик 0,25 лв.?
200 лв. / 0,25 лв. за клик = 800 клика

Цени за реклама в интернет изданията на "Икономедиа"

Бюлетин събития

Бюлетин за събитията на Икономедиа:

Абонамент